Dat gaat niet vanzelf. De voorbereiding is erg belangrijk. Heb je je goed voorbereid en heb je Voras goed ingericht dan loopt het daarna vanzelf.
In Voras worden de pricats van verschillende leveranciers, verschillend behandeld. Dat is ook nodig want niet alleen is de opbouw van de bestanden soms anders, maar soms betekent code a bij leverancier a iets
heel anders dan code a bij leverancier b. En dat wil je natuurlijk wel goed in het systeem hebben staan.
We moeten dus weten hoeveel vertaaltabellen je nodig hebt en hoe je die in moet richten.
4.1 Hoeveel vertaaltabellen heb ik nodig?
Sommige leveranciers voeren meer dan één merk. Sommige leveranciers hanteren ook meer dan één ILN
die overeenkomen met de merken, of soms zelfs subdivisies van de merken. De meeste leveranciers voeren
maar één ILN waar alle merken onder vallen, dan heb je binnen easyVorasWindows maar één vertaaltabel
nodig per leverancier.
Soms hanteert een leverancier meerdere ILN’s voor edi. Vraag bij de leverancier dus na welk ILN zij
hanteren voor edi voor de merken die jij wilt hebben. Vaak is de vraag of alle merken in één pricat zitten
voldoende. Ze kunnen namelijk maar één afzender meesturen per pricat, ook als daar meerdere merken in
zitten. Zitten alle merken in één pricat dan kun je met één vertaaltabel uit de voeten.
Stap 6: bij leverancier vragen of alle merken in een pricat zitten
Stap 7: edi modules en vertaaltabellen bestellen bij easyPOS
Als je geen edi modules en vertaaltabellen bestelt bij easyPOS, staan deze onderdelen niet aan in Voras en
kun je niets inrichten.
Voor de rest van dit stuk gaan we er even vanuit dat een leverancier maar een ILN heeft voor al haar
merken.